Ayah Tiri Remaja OKU Akhirnya Tampil Cerita Rahsia Keluarganya

Umum mengetahui ayah kandung Firdaus, suami pertama Puan Lola telahpun meninggal dunia 

Puan Lola telah berkahwin dengan suami baru sebagai isteri kedua.

Suami baru ini bernama Abdullah yang berumur lingkungan 40 tahun.

Ini kata bapa tiri Firdaus:
“Isteri saya terlalu sayangkan anaknya itu dan saya tidak pernah melihat dia menderanya sejak kami berkahwin 10 tahun lalu,” kata bapa tiri kepada Metro.

Menurutnya, dia berkahwin dengan ibu Muhammad Firdaus dikenali sebagai Lola, 40, pada 2004 selepas mengenalinya dalam tempoh setahun dengan menjadikannya isteri kedua. 

Ini lagi kata-kata dari Abdullah:
“Sebelum berkahwin, Lola memberitahu saya, dia mempunyai seorang anak yang juga orang kelainan upaya. 

“Dia sentiasa berkongsi masalah dan menceritakan penderitaan serta kesusahan dialaminya.

“Sejak berkahwin, saya akui jarang pulang ke rumahnya di Flat Semarak, Taman Semarak, Nilai, kerana saya merahsiakan perkahwinan itu daripada isteri pertama.

“Saya tidak pernah mengabaikan tanggungjawab dengan memberikan Lola wang setiap bulan untuk perbelanjaannya dan anak termasuk Muhammad Firdaus,” 

Perkahwinan ini merupakan rahsia Abdullah daripada isteri pertamanya. Abdullah juga yakin Lola tidak mederanya.

Sumber hotlips-yuya.blogspot.com

94 Responses to "Ayah Tiri Remaja OKU Akhirnya Tampil Cerita Rahsia Keluarganya"

  1. kalau dah mak bole bergaya sakan macam dalam gambar tak kan la nk bagi ank mkn sekurang2nya sehari sekali n bg pkai baju sehari pun tak boleh...dah kantoi macam2 la boleh cakap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stuju.. Bg sy, sgala alasan yg diberi mmg xmasuk akal sorg manusia normal.. X terurus langsong masalahnye.. Haishhh nauzubillahiminzalik..

      Delete
    2. Tak mendera apa kejadahhhh nya.....dah tinggal nnyawa ikan

      Delete
    3. suke hati die lh nk ckp yg benar ke x....dosa die jugak yg dapat...kalau rase2 x blh jadi ibu x payah khawin...

      Delete
    4. fuyoh emak die tudung farida punye

      Delete
    5. btol tu ..anak normal bleh jage ank oku x nk plak jage..x ade tanggungjawab ke??

      Delete
    6. setuju tu Nur Raihana ..

      Sayang ke kalau macam ni???... bagi saya, dari keterangan suami baru kak lola ni pun masih xbleh terima alasanya... mmg la sayang tu sepah2 orang bleh kate!... tapi tuk IKLAS??? hanya dia ngan tuhan jew yg tahu... pastu, kawin sorok2 plak tu!... addoooiii.... apepun depa ttap salah!..tetap SALAAAHHHHHHH !!!!!!!!...

      Delete
    7. mmg x akan faham..apa yg ada dlm aty nyer...sepatutnye gj die ckup tuk menyara anak die..tp die ya allah...manusia apakah?binatang pun syg anak!!!!!

      Delete
    8. Ahhh sygg sangat .... laaaaa xtau pun macam tu gaya sayang ank, dah naik macam jerangkung rupanya, dah macam duduk dalam jill zaman jepun lg dah!! Gincu Bedak boley nak beli, nak bg upah orang tengok2kan anak papa ke?? klu papa dr anak papa kebulur , xkan seramai jiran2 kat kejiranan tu kejam benar tiada seorg pun nak perihatin dgn keadaan sekeliling.

      Delete
    9. baju bundle pon baru 10 ringgit, boleh tahan 1-2 tahun, tu pn boleh mintak kurang.

      Delete
    10. ntah nye...........alasan xleh nk trima la....

      Delete
    11. ayah tiri hanya dengar cerita dari isterinya 'lola' tapi tak tengok sendiri kehidupan anaknya..ngaku jarang menjenguk...agak2 dah brapa lama dia tak menjenguk sampai firdaus jadi begitu...so, kenyataan dia mengatakan 'lola' seorang yang penyayang bunyi kelakar sangat....

      Delete
    12. bukan saya nk bela maknya... tp bila tgk keadaanrumah n blik yg dletakkn adik firdaus 2 nampak macam maknya beri adik firdaus untuk org jaga.. 2 pada pndpt saya... lgpun xda lgsg sesi soal jawab dgn maknya n kita xtau keadaan sbenarnya... tambahan pula maknya cbuk mencari rezeki dan menjaga adiknya sorg lg... sorry ye klu saya salah info...

      Delete
  2. Xfaham la drama apa yg korng buat ni... gile klu difikirkan

    ReplyDelete
  3. actually mmg lah mak dye xdera..tp mak dye abaikan anak tu smpai baju pun reput..ank xterurus..itu yg menjadi isu..kenapa abai ank smpai cmtu skli..klu syg jage..bukan abai. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju... kalau cukup belanja x kan jadi anak macam tu.. x kena mengena rahsiakan perkahwinan..kalau dah setiap bulan cukup belanja kenapa boleh jadi mcm tu? Maknanya memang sahlah ibunya bersalah..x alasan utk tdk cukup belanja...

      Delete
  4. Makin lama makin nampak yg xbetulnya nanti..hati2

    ReplyDelete
  5. mendeera anak tak semestinya memukul....mendera dengan cara mengurung n abaikan mkan minum n pakai anak....

    ReplyDelete
  6. aku rase mak die mesti ade masalah psikologi, sebab mengalami tekanan yang melampau...
    tapi penyakit ni bukan gila...cuma tertekan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bks pengasuh dia ada bg tau yg lola tu sakit..tp bila ditanya sakit apa..biasa sakit wanita selalu alami..raya ny sama ada meroyan atau murung..itu je..tp abaikan anak tetap semua org tak setuju..haiiishhhh

      Delete
    2. saya tersangat setuju dengan statement anda

      Delete
  7. Sandiwara apa sbnrnye ni..apa2 pun allah maha adil...allah akn tujukkan pekara sebenarnye nnti wlau pun bkn d dunia..tp d akhr nnti..jnji allah pasti..

    ReplyDelete
  8. kalau tak mampu tak yah kawen dua bengok.....tu ar terlebih makan cadbury. 2 2 pn bengok...anak plak jd mangsa....ikut nafsu mmg cam nie...sengal2x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul saye setuju yg betulnye betina giler kan jantan ape ingat kita ni semua bodoh syg anak tinggal kan anak sampai jadi gitu ...ni semua alasan anak saye pun oku tetap skola oku walaupun saye tk mampu ape yg saye nk yg terbaik untuk anak2 saye walaupun saye dah bercerai dan mempunyai satu buah pingang....berkat usaha saye Alamdulilah anak saye smpai sekarang skola oku

      Delete
  9. citer kosong.... bende dah terbukti... ni klu letak parang atas leher baru bercakap benar...

    ReplyDelete
  10. 1 perkara yg saya setuju dlm banyak2 komen di atas...mendera x semestinya memukul hingga meninggalkan bekas @ parut di badan mangsa...ipar perempuan saya pernah didera "mental"nya oleh ibu kandung. bayangkan hampir kesemua anak2nya menunggu masa bebas setelah tamat tingkatan 5 atau tingkatan 3 untuk keluar dari rumah sebab x tahan dengan layanan si emak..walhal mereka bukan orang miskin,peninggalan arwah ayahnya sejuta lebih x termasuk kutipan duit rumah2 sewa...

    ipar saya menahan rasa untuk menukar buku2 baru...cermin mata..pakaian seragam dsbnya bila emaknya kata " ko pakailah hak abang2 ko punya dulu..emak takde duit..." Bukankah itu 1 bentuk penganiayaan jugak? penderaan mental lagi sakit kan .....mujur ipar saya tak masuk wad orang gila.....

    ReplyDelete
  11. Tk percaya la benda2 ni da .. Seorang ibu haruslah menjaga anak walaupun susah tpi kenape anak sendiri terurus sampai kurus kering anak sendiri , haih manusia2

    ReplyDelete
  12. Anak sendiri tk terurus perlu ke buat begitu kesian la dia tu budak lagi , kasi jugak makan tu walaupon tk mampu haihhh bkn tk boleh minta bantuan

    ReplyDelete
  13. mcm sial jer la...dah kantoi mcm2 ko create citer tuk melepaskan diri...hakikatnya nmg x masuk akal la ko biarkan anak ko mcm tu skali...klu stakat sehari x bg mkn, xkn kurus kering smpi mcm tu...klu sehari x tukar seluar baju, xkn reput smpi mcm tu skali....agak2 la klu nk menipu pn...mcm tu ke cara ko syg anak?? ko mmg la x dera secara fizikal....tp ko mendera dia secara mental faham..bodoh pnya pompaun.

    ReplyDelete
  14. Kalo bg nafkah, knp si lola ni dikatakn kne tggung mcm2...siap kne kutip tin, jual tin? Msing2 nk slamat kn diri jerk! Org xbute la... smpai reput bju ank tu, xbrgnti! Mknanye si lola mmg dh xhirau kn si ank sekian lame! Putar belit crite xguna, org rmai xbodoh k..

    ReplyDelete
  15. Kalau dah bapak tiri dah tak betul diri sendiri pun menduakan isteri tk hairan lah.....biar mcm mane susah pun ini dah tanggung jawab kita untuk menjaga anak dlm ape keadaan pun bukan mesti tinggal kan anak biar cacat atau pun tk cacat nak dera anak dlm mental pun boleh jangan kasi alasan

    ReplyDelete
  16. hahaha drama bersiri muncul lagi..mari satu malaysia kita gelak kan drama ini..drama ini berjudul HARAP KAN PAGAR..PAGAR DIKUNCI..emak yg xde otak.ak n group dah pun bercadang nak bg sumbangan pd budak ini bukan pada mak die..kesian budak tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang betulnya adalah 'harapkan pegar , pegar makan padi'. Pegar ada spesies burung yg hidup dikawasan sawah padi. Burung pegar ini akan memakan siput2 yg akan merosakkan tanaman. Tetapi kadang2 burung pegar akan makan juga padi. Kesilapan peribahasa ini terjadi semasa proses menyalin peribahasa melayu dari tulisan jawi ke rumi. Kalau fikir logik pagar atau penghadang bukanlah benda hidup oleh itu mcm mana ia bisa makan padi. Jangan marah ya. Niat saya cuma nak perbetulkan saja.

      Delete
    2. WINK~~WINK~~
      Its just like what OSMAN BAKU drama...
      i approve your correction..

      sign by
      OSMAN BAKU

      Delete
  17. akhirnya salah kerajaan juga.... hahaha lawak lawak

    ReplyDelete
  18. Malaslah nak tegur2 ni...terang lagi bersuluh... nak selamatkan ibunya so buat apa itu law? Nak satukan ibu dgn anak mmg lah baik tapi sebelum ni pun takda sesiapa halang antara ibu n anaknya nih tp ini yg berlaku? Cuma sikap lari dari tanggungjawab tu yg tak tahan tuh....macam buang anak.baik hantar Jbt Kebajikan kalau tak mampu sangat..

    ReplyDelete
  19. Naluri keibuaan saya sangat tersentuh dengan keadaan adik firdaus.....adalah mustahil Lola selaku ibu kandung langsung tiada perasaan simpati atau kesian dengan kedaifan anak sendiri jika benar mereka duduk sebumbung....Andainya kemiskinan alasan Lola, ramai lagi di luar sana yang lebih miskin dari Lola dengan penderitaan yang lebih dahsyat dari apa yang Lola lalui.....Lola bukan ibu tunggal...masih ada tempat bergantung..andai niat anda tidak betul pada anak yang dipandang OKU....maka inilah musibah yang Allah S.W.T bayar cash....jangan beralasan...terima kenyataan dan perbetulkan kesilapan. Cantik di luar tidak semestinya cantik di dalam. Kepada suami Lola...renung2kan lah...andai anak anda diperlakukan sebegitu...bahagiakah anda?

    ReplyDelete
  20. Mak dia mmg nk buang dia...tu je...
    Mn ad ibu snggup nk bt ank mcm tu...

    ReplyDelete
  21. suami isteri sama ja.. alasan ja lebih... depa nie lebih dari binatang... binatang pun sayang anak... layak panggil setan ja...

    ReplyDelete
  22. wahhh, salah 1 dari perkara zalim di akhir zaman..
    smoge adik itu kmbali sihat sperti dahulu..

    ReplyDelete
  23. Ckp byk pn x guna..hnye Allah yg tau segalanya..baik kita mndoakn smoga ank trsebut akn trjamin ms depannye..amin....

    ReplyDelete
  24. Apa kata kawan2 smua kita biar je Allah adili mereka.. sbb Allah x perlu dgr alasan mereka, lola dn lolo ni.. Allah thu apa yg tersedik d hti mereka.. Allah maha adil.. tgok jer la kawan2 mcm mana keadilan Allah.. tgok la Allah dah dedahkan keburukn mereka dmata dunia.. inilah janji Allah.. benda baik @ bruk yg kamu lakukan di dalam batu, x berpintu dn bertingkp.. Aku akan tetap zahirkan... inilah janji Allah... jgn kita pula tmbh dosa nak adili mereka... nant kita pula kena di hisab atas kata2 kita...InsyaAllah...

    ReplyDelete
  25. tak kisah laa...dah kawin lain ker..kahwin rahsia ke..org bukan kisah ko bini ke2 ape ker..? Tapi sebagai mak...tergamak ek biar anak kebulur sampai camtuh. Kalau mak tiri lain cter...ni mak kandung. Hadui...

    meh sini aku kurung ko dalam bilik then tak bagi makan setahun !!!

    ReplyDelete
  26. nafkah yg husband dia bg + gaji 1500, x leh beli baju baru even RM 5.00 sekali pon..biaq anak smpai macam tu sekali. semua alsan x munasabah.hmmm..sandiwara apakah ini?
    Akhir Zaman..ish3...

    ReplyDelete
  27. saya boleh terima keluarga nie miskin, tapi kalau orang miskin xperlu ke ada sifat bersih, kenapa najis merata2 di dalam bilik tu, bekas makanan bertabur, lantai dah macam bertanah, xmampu nak bayar bil air ke? macam mana puan lola pergi kerja xmandi ke? xmampu nak beli penyapu ke? bukan penyapu kena beli sebulan sekali pun...nie ke yang di katakan sayang anak...

    ReplyDelete
  28. Ko ni jantan x guna langsung...dh lah berbini dua pun nk menipu...apa tah lagi dgn statement penipu yg ko bagi ni...ko ingat sume org bodoh k nk percaya dgn ko punya ayat menipu tu..? Lola bingai tu bole la ko tipu...ada hajat nk berbini dua..tpi x tau tanggung jawap...memantat pandai la ko...sialan..!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  29. mseh kkl mahu berbohong..x tkotkah kamu pada azab Allah..kamu akn ditarik jg nnt oleh ank ini disana...!!!!...klw lps bbs...makin ramailah yg akan beralasan sebegini...meraih simpati...dan bbs...dan penganiayaan ttp akn berlaku....maukah kita sama berjwp nnt dpn Allah.....??????????

    ReplyDelete
  30. Dh suami pun tahu yg isteri muda ada ank OKU knp si Lola ni x bwa ja adk firdaus tinggal serumah dgn dia?apa motif ko tinggalkan adk firdaus keseorangan di bilik tu?????bodoh la...JKM harus ambil tindakan tegas pda si Lola ni...ibu kucing pun tahu syg ank..ko ni nak panggil ibu apa pun aku x tahu.....

    ReplyDelete
  31. sudah sah, suami lola xbalik..lola tertekan...mungkin kurang belas ehsan dari suami...maklumlah suaminya xbalik kerana takut d ketahui isteri pertamanya...anaknya jadi mangsa....walaupun duit d beri tiap2 bulan tapi lola perlu juga suami d sampingnya...huhuhuuu....masalah rumahtangga juga adk muhammad firdaus menjadi mangsa keadaan....

    ReplyDelete
  32. As salam, ramai yang menasihat kan kita agar senantiasa bersangka baik kepada emak adik Firdaus namun bagi kes adik Firdaus terlalu pahit untuk kita menidakkan kebenaranya dan nyata sekali banyak fakta atau bukti yang mengambarkan adik ini di dera dari segi mental bukan fizikal iaitu dengan memukul dan sebagainya. Adakah kita harus bersangka baik sehingga kezaliman ini harus dibiarkan begitu sahaja.?? Saya masih tidak faham dari keterangan sepasang suami isteri yang telah melawat ibu serta adik Firdaus yang menyatakan memang ibu adik Firdaus ini terlalu miskin sehingga tidak mampu untuk membeli baju berharga RM5???...Adakah anda seorang ibu yang sanggup membiarkan anak tidak diberi makan dan pakai sedangkan diri anda itu berpakaian cukup mewah..apakah ni dikatakan terlalu miskin.....???Sedangkan adik kepada adik Firdaus yang berumur 7 tahun begitu sehat walafiat dengan berpakaian kemas dan sehat tubuh badan... Sedangkan saya ini ibu kepada lima orang anak pun xpernah mengabaikan anak2 dan apatah lagi untuk melihat mereka tidak cukup makan dan pakai. Pada saya biarlah saya xmakan atau tidak berpakaian cantik2 yang pasti anak2 saya cukup segalanya.....itu yang dinamakan pengorbanan seorang ibu....Kami rakyat malaysia masih waras dan boleh berfikir mana yang benar dan mana yang palsu....Semoga puan lola mendapat keinsafan dan berlaku adil lah kepada anak2 kerana anak2 adalah syurga kita...Semoga adik Firdaus cepat semboh....

    ReplyDelete
  33. biarlah beribu cerita yg nampak macam back up mak dia ni...tapi apa yg orang ramai tengok dah tahu berapa lama si anak ni diabaikan....jgn igt public yg tgk ni bodoh....kalau dah nampak tinggal tulang rangka...nak cakap mak dia tu jaga sangat anak dia.....

    ReplyDelete
  34. Nampok beno menipu...... Kan...kan....

    ReplyDelete
  35. Drama ni semakin menarik...xsabar nk tengok sambungannya...ending kompen sedih...kahkahkah...
    #drama #melayu #terbaik

    ReplyDelete
  36. Macam2 la drama yg d ceritskanm mak pnya bergaya sakan. Anak dgn baju dah reput dengan badan kurus kering di katanya xdera. Kalau da laki bg du8t tiap bln dgn dia kje lg. Xkn la nk beli baju anak nk tukarkn nk bg mkn pn payah. Jgn nk drama sgt la. Ishhh pelik2 manusia ni. Anak xberdosa di buat mcm tu. Kalau xnak bela hantar aje la unah kebajikan.sekurang 2nya kebajikan nya terjga dari segi mental & fizikal.

    ReplyDelete
  37. Marilah kita berdoa supaya...adik firdaus boleh berckp..boleh sampaikan apa yg ibu dia buat kat dia...walau dlm apa cara sekalipun...mungkin ada keajaiban yg ALLAH bg..who know.

    ReplyDelete
  38. Jujurlh bngang ak x mngapa...biar smua jlas x brbeda...

    ReplyDelete
  39. betul la apa Lola tu cakap, MANUSIA HANYA PANDAI MENGATA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg mengata ni semua dah terang cuba kita guna akal berfikir kalau ibu betul2 sygkan anak tk kan biar kan anak terkurung dalam bilik malaysia skrg dah banyak utama kan anak2 oku jgn kasi alasan yg Mcm2 ....sedang orang yg ade 4 anak oku lagi tak berkerja ibu dan bapak pun oku lagi mampu jaga anak mereka dan makan juga dorang semua tk lah sampai jadi gini...ni bukan nye ape tertekan tk de jantan depan mata. Dah tk payah nk ckap ape2 lagi yg betul nye betina ni zalim dia nk bunuh anak dlm diam...

      Delete
  40. Pada saya, istifar yang dilafazkan oleh Pegawai Imgrsen dan dengan keadaan serta riak muka adik Firdaus ketika dijumpai sudah cukup menceritakan segala-galanya. Sesiapa yang waras pasti dapat membuat kesimpulan sendiri juga dengan waras. Cerita-cerita lain yang pro atau kontra sepatutnya tak perlu lagi. Sebak setiap kali terimbas kembali peristiwa itu. Semoga adik Firdaus trus mendapat sinar bahagia dalam khidupan seterusnya.

    ReplyDelete
  41. Kita tidak tahu kisah sebenar, biar polis dan pihak berwajib selesaikan siasatan dulu. Apa-apa pun keadaan adik firdaus mmg daif, tapi sesiapa yang pernah tinggal di flat taman semarak, flat kat sana mmg daif, dan keluarga kat semua bukan orang yang senang. mintak kita tunggu siasatan selesai dulu, buat masa sekarang kita doakan kesihatan adik firdaus, dan mintak semua prihatin dengan jiran-jiran dan kawasan sekeliling, jangan biarkan perkara ini juga berlaku di kawasan kita.

    ReplyDelete
  42. Begitu mudah kita mencerca org lain.. Kita bkn ad kat tmpt dia.. Kita tatau ap yg dihadapi dia.. Ujian Allah ni bkn kita boleh agak2.. Kalau kesalahan org lain.. Cpt btol kita judge.. Tp kesalahan.diri sendiri kita xnilai.. Aib org kita tau.. Tp aib kita org lain tau? Sbb ap? Sbb Allah jga lg aib kita.. Kita doakan.. Moga2 ap berlaku ni jd hikmah pada kita

    ReplyDelete
  43. Derita....??? Apa maknanya tu... dah gaji ada, suami pulak bg nafkah.. x cukup lg.. dah la, dah semakin terang skrg.. jgn dok buat crita karut marut tu..x kan lola dok dirumah mcm tu kalau kita lihat dari segi pakaiannya... rumah mcm ditinggalkan.. kita ni bukan apa, bkn nk mengata', tapi dah jelas dan terang. Kita nk menegakan kebenaran dan menyokong adik firdaus.. walau kita x berada disana, tpi kurang2 kita yg jauh ni, memberi sokongan minda... btl x semuaaaa....??????

    ReplyDelete
  44. ermmmm mak die pakai tudung bling2 mahal tuuuu...tapi anak alahai kesiannnyerrrr

    ReplyDelete
  45. Emaknya harus juga didera sama seperti ia mendera anaknya. Kurung dalam bilik dan kasi makan sekali sehari jeee. Barulah ia mengerti erti kelaparan.

    ReplyDelete
  46. sian mak dia...kesian lagi tengok anak dia..bertambah kesian anak dia klau mak dia tak dipengajaran yang stimpal dgn apa yang dilakukan olehnya trhadap anaknya. jangan beranak la klau x pdai jaga anak...

    ReplyDelete
  47. tk tau nak kata apa ..
    cuma doa yg mampu diberi .
    semoga adik ni kembali sihat sperti sedia kala .
    kesiannya

    ReplyDelete
  48. stakat jaga satu anak pon x mampu..ape ke bodoh mak mcm ni..org miskin yg ade 9 & 10 anak pon w/pon gaji rm1500 kbwah xde pon mngabaikan tanggungjawab ..bagi jgak anak mkn w/pon skali shari..mmg x masok akal klau ckp x mampu ..rmai lagi org ssh..xde plak tinggalkan ank kt rumah kosong dgn xmkn, xmandi

    ReplyDelete
  49. mmg dia x mendera tapi dia abaikan...mcam x percaya..dudok satu rumah xkan x jengok lansung.j.manusia..manusia.saya jaga ibu saya..walaupon xder isteri,makan minum serta tukar pampes saya lakukan juga.kerja ttp g kerja tanggong jawab kena ingat juga.

    ReplyDelete
  50. Walau apepon yng parents die cube terangkan, percayalah, satu malaysia tetap xblh maafkan, xblh terimaape yng die da buat pada adik firdaus...kalo dah tahu adik firdaus tinggal kat flat tu knp xdijenguk? Xpk ke anak mkn ape...mcm mne hidupnye? Sedangkan kau mkn siap xabis pastu buang lg! ALLAH mengetahui segalanya...bersedialah utk mnjawab soalan2 dariNya...SUBHANALLAH. ..

    ReplyDelete
  51. lah suami isteri suke buat lawaklaaa haha -.- ...... tahniah atas pnipuan anda yg x msuk akal ni -.-

    ReplyDelete
  52. walau baik cmn pon, kalau dah abaikan anak sampai jadi macam tu, layak ke kata dia baik? anak terabai sampai berat badan budak umur 15 tahun cuma seberat 15 kg???? seorang ibu x terfikirkah cmn anak kandungnya sendiri ni dok dlm gelap mlm2, sorang2 menangis ketakutan ditinggalkan dalam bilik bertaburan najis & sisa makanan.. menjerit utk menyuarakan kesakitan menahan lapar...merintih meminta air utk menghilangkan dahaga... sedihnya...tergamak seorang ibu kandung yang dikatakan baik & sangat sayangkan anak membiarkan anaknya dlm keadaan yang terbiar... apa pon alasannya, memang tindakannya membiarkan anak seistimewa adik firdaus ini memang x boleh diterima akal... apakah ini antara kekejaman akhir zaman yang boleh dianggap ringan? hey.... mak bapak kita dulu sanggup berlapar demi memastikan anak x merintih kelaparan.. tp contoh mak zaman sekarang yang sanggup biarkan anak kelaparan, x terurus, bertemankan najis & kotoran di dalam bilik terkepung camtu???mana letaknya nilai
    kemanusiaan? di mana tercampaknya naluri keibuan????


    ReplyDelete
  53. bkn masalah bg duit ka dak...kwin dua ka apa..masalah nya kat sny TANGGUNGJAWAB...!!! persoalan npa BARU SEKARANG terabai...knapa tak dari dlu...???KENAPA..!!!?sbb lepas dpt hasil perkahwinan kedua sempurna...?? kepada hat komen geli la...jijik la...hampa sempurna sgt ka..???budak 2 lg mulia dari kita tau dak...karma itu selalu ada..cuma lambat atu cpt...

    ReplyDelete
  54. sdh terang lagi bersuluh.. apapun penjelasan yang dijelaskan sekarang ni, org ramai belum tentu boleh terima.

    ReplyDelete
  55. kalau nak bunuh anak jgn sampai mcm tu..kciannn dia juga mkhluk mcm kita...cuba byangkan ape rasa anda berpuasa sehari suntuk tk jamah makanan...inikan pula anak yg dah tiada kudrat...letih dia..lapar dia..seram sejuk dia..sudah pasti lebih dari apa yg kita rasa...saya tk boleh tgok diaaa..eagerly

    ReplyDelete
  56. KNP TAK BAGI ANAK MAKAN.. FIRDAUS LAPAR.....WLAUPUN OKU...BUDAK NAK MEMBESAR MEMANG NAK MAKAN. SYUKURLAH FIRDAUS DAH SELAMAT> LEPAS NI MAKANLAH MAKANAN BERKHASIAT...AMIN..:)

    ReplyDelete
  57. kenapa dia nak kena buat macam ni ka..???tak ada perasaan ke..???bagi sapa2 yang penah tengok fb dia mesty taw macam mana dia dalam 2..dia boleh ja make up muka tebal2 n pakai cantik2 g dinner semua anak kat rumah kunci tak bagi makan n biar samapi macam 2..apa ni..???lebih baik duit make up 2 simpan bagi akan makan..ada ja pun orang yang lagi susah dari dia boleh ja besarkan anak2 dengan sempurna..tak tengok bersamamu ka..???fb update status ala2 kuat agama sangat tapi buat macam ni..tak patut nya..ada berita yang cakap dia tak tinggal dengan firdaus ni tapi kenapa dia sanggup habiskan duit untuk sewa rumah n biar firdaus ni tinggal sorang2 sampai jadi macam 2..???kenapa dia tak guna duit sewa bulan2 2 untuk beli makan n baju baru untuk firdaus..???bukan nak cakap tapi nampak sangat dia menipu ja lebih..lepas 2 tak mengaku besalah lagi..serius..???memang lar allah ja yang taw apa masalah dia tapi dah salah megaku ja lar..cakap sayang tapi macam ni ka makna sayang..cakap tak reti mintak bantuan tapi fb pandai main pulak update status n upload pix baru semua..tak kan lar tak boleh google cara nak dapatkan bantuan kan..kalau tengok alasan dia semua tak ada logik n tak boleh diterima n tambah pulak nampak sangat menipu dia 2..ini hanya pendapat ye..tak taw lar macam mana janji adik firdaus sihat n selamat sekarang..

    ReplyDelete
  58. Rasa boleh masuk hospital sakit jiwa lau terus2 mendengar statemeht lola ni yg x bleh blaahh

    ReplyDelete
  59. suami baru 2 da tengok video firdaus masa mula jumpa...i2 ke istila sayang anak...lawak la awk ni...hahaha

    ReplyDelete
  60. dlm islam kn dh ajar , klu nak kahwin lbh dri 1 tu kne la mampu . ni , bapak tiri smpai 2 bini xkn xdpt tgg anak bini baru kut . ckup2 la alasan korg yg xmunasabah tu

    ReplyDelete
  61. kesian ank yg tujuh tahun tu apa pula nasib dia klw mak dia dipenjarakan.. bapak pn takut bini.. nikah lagi x takut plak.

    ReplyDelete
  62. sayang ank???? baju anak tu reput kat badan x btukar gnti... rmbut dh keras ntah bcmpur dgn najis suma.. ko leh plak siap2 diri ko mnyegak... yg si bapak tiri budak tu nmpak sgt jarang balik umah flat tu so nmpak sgt dia x tau pape... haishhhhh

    ReplyDelete
  63. Aku baca pendedahan di Mastika yang terbaru, rupanya Puan Lola ada masalah dengan ceti, jadi kesempitan kewangan, tentang gambar dia yang bergaya dengan tudung cantik apa semua tu, tu pic lama masa dinner tahun lepas, Firdaus pun ada masa tu, dapat bantuan kerusi roda dengan wang tunai sekali. Jadi kita yang luar dari ni nak maki ke kritik lebih2 pun tak boleh juga sebab tak tahu situasi. Apa pun jadikan sebagai iktibar.

    ReplyDelete
  64. hanya Allah je tau..apa2 pun cara seorang ibu melayan anak seperti itu,smpi tinggal tulang..mmg ta msuk akal..

    ReplyDelete
  65. sayang apa namanya tu,lihat saja keadan fidaus tu,org yg x crdik pandai pun tau utk menilai...

    ReplyDelete
  66. mungkin suami nya x tahu ape yg di buat oleh Lola kepada Muhammad Firdaus ..

    ReplyDelete
  67. Apa2 pun alasan y dikatakan..sy xkan blh terima...dah xnmpk cm manusia hidup adik firdaus..dgn tmpt tinggal y kotor..xdimandikan bj mgkin dh berthn2 xbertukar..klu kurus cm ni bkn sehari dua tak mkn tp mungkin berbulan2..Allah buka segala pekung nk suh semua org buka mata apa y 'mak' adik firdaus dh buat kt dia...
    Insaflah...

    ReplyDelete
  68. Laki bini sama jer.x payah nak bg alasan byk2.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.