Demi Fetus Dalam Kandungan Ibu Kematian Otak Dikekalkan Hidup

Seorang wanita yang mengalami keadaan kematian otak dikekalkan hidup bagi membolehkan fetus berusia 17 minggu dalam rahimnya diselamatkan.

Tindakan itu tidak dipersetujui kedua ibubapa wanita berkenaan tetapi pihak doktor di Mullingar’s Midland Regional Hospital, Ireland tetap berbuat demikian sejajar dengan undang-undang negara itu yang menuntut fetus dalam keadaan tertentu mesti dipertahankan.

Wanita dalam lingkungan usia 20-an itu mengalami kecederaan dalaman yang sangat parah, menurut laporan Irish Independent.

Bayi dalam rahimnya masih hidup manakala wanita itu terpaksa dikekalkan dengan alat bantuan hayat yang ditentang kedua ibubapanya namun ada ahli keluarga lain yang bersetuju dengan cara berkenaan.

Fetus kerap kali tidak mampu hidup di luar rahim sebelum berusia 24 minggu.

Pakar Undang-Undang Perubatan, Dr Adam McAuley berkata, Mahkamah Tinggi Dublin kemungkinan besar akan memutuskan wanita berkenaan dikekalkan hidup menggunakan bantuan hayat dalam usaha memastikan bayi berkenaan matang dan dapat dilahirkan serta selamat.

Pegawai perubatan dilaporkan sedang berusaha mengumpul pandangan peguam berhubung langkah mereka yang seterusnya.

Pada tahun lepas, Ireland meminda undang-undang berhubung penguguran bayi bagi membolehkan ibu yang mempunyai risiko mengandung atau melahirkan anak berbuat demikian.

Menteri Perubatan negara itu, Leo Varadkar bagaimanapun berpendapat, undang-undang di negaranya masih ketat walaupun langkah demikian dibenarkan

Sumber mynewshub.cc

0 Response to "Demi Fetus Dalam Kandungan Ibu Kematian Otak Dikekalkan Hidup "

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.